W świecie pracy wdrażanych jest coraz więcej sposobów zwiększania wydajności pracowników, połączonych z nowymi sposobami rozumienia pracy. Zwykle osiąga się to poprzez poprawę zarówno warunków pracy, jak i doświadczeń podczas dnia pracy.
Workation to jeden z nowych sposobów pracy, który wielu ludzi na całym świecie stosuje, aby zwiększyć zarówno swoją wydajność, jak i samopoczucie, stosując strategie, dzięki którym z jednej strony mogą się lepiej zorganizować i zwiększyć swoją produktywność, a z drugiej strony ta fuzja pracy i wypoczynku nie sprawia im problemów.
Co to jest workation?
Workation to coraz bardziej popularny sposób pracy, zwłaszcza w świecie biznesu, który polega na włączeniu urlopu do dnia pracy w celu zwiększenia produktywności i osobistego dobrostanu poprzez niepoddawanie ludzi presji przed urlopem. Choć często się o tym nie mówi, w niektórych miejscach pracy wyjazd na urlop może oznaczać dodatkową pracę w dniach poprzedzających go oraz większe narażenie na stres.
Jest to termin anglosaski, który pochodzi ze związku słów „work” i „vacation”, więc można uznać ten termin za urlop, który wykorzystujemy w trakcie dnia roboczego.
Jak dowiedzieliśmy się z portalu o zdrowym trybie życia https://faktyonline.pl, workation zostało zastosowane w wielu organizacjach i firmach międzynarodowych na całym świecie, a korzyści zostały wykazane zarówno w zakresie poprawy produktywności pracowników, jak i poprawy ich ogólnego samopoczucia i zdrowia psychicznego.
Sposoby pracy
Istnieją różne sposoby, w jakie firmy i pracownicy wdrażają tę formę pracy; najbardziej powszechny jest ten praktykowany przez tzw. „cyfrowych nomadów”, czyli pracowników samozatrudnionych, którzy osiedlają się na stosunkowo długi okres w innym kraju, aby pracować w nowym środowisku.
Sposób, w jaki firmy umożliwiają workation, może opierać się na oferowaniu dni team buildingu lub obozów workation organizowanych w miejscowościach wypoczynkowych, gdzie ich pracownicy mogą cieszyć się relaksującym wypoczynkiem podczas pracy w hotelu lub innym otoczeniu.
W niektórych firmach możemy spotkać się również z nieco bardziej radykalną praktyką, polegającą na przenoszeniu swoich biur na kilka tygodni do miejsc wypoczynku na plaży lub w górach, co stanowi dla ich pracowników dużą zachętę do lepszej pracy i zwiększa ich zainteresowanie pozostaniem w organizacji, stanowiąc tym samym mechanizm zatrzymywania talentów.